Achtergronden van bekende en minder bekende Nederlanders
 

Samuel Onuha

Samuel Onuha (1999) is een Noord-Hollandse ondernemer, woonachtig in Amsterdam en Dubai. Van daaruit geeft hij leiding aan diverse e-commerceondernemingen, welke hij al op jonge leeftijd oprichtte en voornamelijk op de nationale en internationale online mode-industrie zijn gericht. 

Mode-ondernemer

Een van de ondernemingen die Samuel Onuha heeft opgebouwd, is ICON. AMSTERDAM. Dat verkoopt herenjeans, -vrijetijdsbroeken en -pantalons, met een opvallende, nauwsluitende pasvorm. ICON. AMSTERDAM komt voort uit Onuha’s eigen ervaring met de beperkte beschikbaarheid van dergelijke kledingstukken op de Nederlandse markt. Hij zag hoe consumenten, zoals hijzelf en zijn vrienden, aangewezen waren op aanbieders uit bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Dat was niet alleen onpraktisch vanwege de lange levertijden, maar dreigde ook onnodig duur te worden vanwege de destijds nog naderende Brexit. Onuha startte daarom in 2018 zijn eigen merk.

In deze periode kwam Onuha voor het eerst in aanraking met e-commerce, zowel via zijn opleiding als daarbuiten. Al snel zette hij zijn eerste eigen onderneming op, welke binnen korte tijd zijn volledige aandacht vroeg en hem noodzaakte zijn studie te onderbreken. Deze onderneming bracht Onuha bovendien ook de kennis en de middelen om zijn volgende project op grootsere wijze aan te pakken: ICON. AMSTERDAM.

Eigen Weg

Hoewel Samuel Onuha werd geboren in Den Haag, verhuisde het gezin medio jaren 2000 naar Wieringen. Daar werd Onuha’s moeder burgemeester van de gemeente Wieringen. Zij gaf haar zoons altijd de vrijheid om hun eigen weg te vinden. Voor Onuha betekende dat dat hij besloot een ander pad te bewandelen dan vele van zijn vrienden, die veelal – zoals in de streek gebruikelijk – visser werden. Onuha koos namelijk in 2015 voor de opleiding Marketing, Communicatie en Evenementen aan ROC Kop van Noord-Holland in Den Helder.

In deze periode kwam Onuha voor het eerst in aanraking met e-commerce, zowel via zijn opleiding als daarbuiten. Al snel zette hij zijn eerste eigen onderneming op, welke binnen korte tijd zijn volledige aandacht vroeg en hem noodzaakte zijn studie te onderbreken. Deze onderneming bracht Onuha bovendien ook de kennis en de middelen om zijn volgende project op grootsere wijze aan te pakken: ICON. AMSTERDAM.

Ondernemingsdrang

Met de broeken van ICON. AMSTERDAM vond Samuel Onuha een uitlaat voor zijn ondernemingsdrang, die hem dreef de kleding naar eigen inzicht te verbeteren en op grote schaal aan te bieden. Daarbij vertrouwde hij meer dan eens op zijn intuïtie, mede doordat de coronacrisis het modelandschap op onvoorspelbare en zeer veranderlijke wijze domineerde. Zo ontwierp Onuha de wintercollectie 2020 in de veronderstelling dat consumenten behoefte zouden hebben aan nette, comfortabele broeken die zij zowel thuis als buiten de deur konden dragen, wat achteraf een gouden zet bleek te zijn. Na de lancering van die collectie groeide ICON. AMSTERDAM immers explosief.

Sindsdien werkt Samuel Onuha met een team van ongeveer vijftig medewerkers aan de verdere ontwikkeling van de onderneming en lanceren zij elk halfjaar nieuwe collecties, die met name in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten gretig aftrek vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code